Stadyard AS på Raudeberg har bygget en ny kombinert snurper/snurrevadbåt til reder Morten Ingebrigtsen fra Akkarfjord i Finnmark. Fartøyet er designet av Seacon AS i Måløy og har betegnelsen SC15 med lengde 15 meter og bredde 8 meter. Skroget er bygget i Polen og utrustingen er gjort ved Stadyard. Fartøyet er verftets byggenummer 39 og ble levert i begynnelsen av 2017. Nybygget har avløst en eldre «T.A. Senior» som er bygget i 2001.

 

  • MS T. A. Senior 
  • Bilder 3D 
  • Byggebilder 
Seacon har jobbet med utvikling av SC15 designet over flere år, og utført flere modellforsøk ved Stadt Towing Tank for å optimalisere drivstofføkonomi og fart innenfor dette lengdesegmentet. Det er videre lagt stor vekt på sikkerhet og komfort for mannskapet. Både Stadyard, reder og Seacon ønsker å framheve den positive støtten over flere år fra Innovasjon Norge og Forskningsrådet, som har bidratt til realisering av dette nybygget i Norge.

Dette er nybygg nummer 15 med Seacon-design levert i Norge. Seacon har i flere år jobbet med utvikling av denne fartøytypen, som har mange likhetstrekk med større kystfartøy som Seacon tidligere har designet. Denne kontrakten er enda en bekreftelse på Seacon sin ledende posisjon innen design av fiskefartøy. 



Hoveddata:

MS T. A. Senior blir rigget både for not og snurrevad, med vinsjeutrustning og kraner fra Lofoten Hydraulikk AS.
Hovedmotor type Yanmar 6AYM, levert av Verlo AS.
Gir og propellanlegg fra Finnøy Gear & Propeller AS. Hjelpemotorer fra Nogva Motorfabrikk AS.
Vakuumtanksystem med sug fra not, levert av Stranda Prolog AS.
Sløyelinje på lukket hoveddekk.
Utrustet med 3 RSW tanker, arrangert både for vanlig sirkulasjon og for levendetransport av torsk.
RSW anlegg fra FrioNordica AS.


Hoveddimensjoner:

Lengde o.a. 14,99 m
Bredde 8,0 m
Dybde til shelterdekk 5,75 m
RSW Tanker 120 m3
Brennolje 20 m3