Stadyard AS pÃ¥ Raudeberg har bygget en ny kombinert snurper/snurrevadbÃ¥t til reder Morten Ingebrigtsen fra Akkarfjord i Finnmark. Fartøyet er designet av Seacon AS i MÃ¥løy og har betegnelsen SC15 med lengde 15 meter og bredde 8 meter. Skroget er bygget i Polen og utrustingen er gjort ved Stadyard. Fartøyet er verftets byggenummer 39 og ble levert i begynnelsen av 2017. Nybygget har avløst en eldre «T.A. Senior» som er bygget i 2001.

 

  • MS T. A. Senior 
  • Bilder 3D 
  • Byggebilder 
Seacon har jobbet med utvikling av SC15 designet over flere år, og utført flere modellforsøk ved Stadt Towing Tank for å optimalisere drivstofføkonomi og fart innenfor dette lengdesegmentet. Det er videre lagt stor vekt på sikkerhet og komfort for mannskapet. Både Stadyard, reder og Seacon ønsker å framheve den positive støtten over flere år fra Innovasjon Norge og Forskningsrådet, som har bidratt til realisering av dette nybygget i Norge.

Dette er nybygg nummer 15 med Seacon-design levert i Norge. Seacon har i flere Ã¥r jobbet med utvikling av denne fartøytypen, som har mange likhetstrekk med større kystfartøy som Seacon tidligere har designet. Denne kontrakten er enda en bekreftelse pÃ¥ Seacon sin ledende posisjon innen design av fiskefartøy. 



Hoveddata:

MS T. A. Senior blir rigget både for not og snurrevad, med vinsjeutrustning og kraner fra Lofoten Hydraulikk AS.
Hovedmotor type Yanmar 6AYM, levert av Verlo AS.
Gir og propellanlegg fra Finnøy Gear & Propeller AS. Hjelpemotorer fra Nogva Motorfabrikk AS.
Vakuumtanksystem med sug fra not, levert av Stranda Prolog AS.
Sløyelinje på lukket hoveddekk.
Utrustet med 3 RSW tanker, arrangert både for vanlig sirkulasjon og for levendetransport av torsk.
RSW anlegg fra FrioNordica AS.


Hoveddimensjoner:

Lengde o.a. 14,99 m
Bredde 8,0 m
Dybde til shelterdekk 5,75 m
RSW Tanker 120 m3
Brennolje 20 m3

 

 


More in this category: MS Ragnhild Kristine »